Verlof
In Nederland geldt de leerplichtwet. Leerlingen vanaf 5 jaar gaan verplicht naar school. Om hiervan af te wijken, dient verlof te worden aangevraagd. Dit is aan regels gebonden.
Verlof wordt gegeven:
- voor het voldoen van een wettelijke verplichting, voor zover dit niet buiten de lesuren kan geschieden;
- voor een verhuizing, ten hoogste 1 dag;
- voor het bijwonen van een huwelijk van bloed- of aanverwanten t/m de derde graad voor 1 of en hoogste 2 dagen en in het buitenland maximaal 5 lesdagen;
- bij ernstige ziekte van ouders of bloed- of aanverwanten t/m de 3e graad zonder kans op herstel, duur in overleg met de directeur of de leerplichtambtenaar (bij meer dan 10 dagen)
- bij overlijden van bloed- of aanverwanten in de 1e graad voor ten hoogste 4 dagen; in de 2e graad ten hoogste 2 dagen; in de 3e en 4e graad 1 dag;
- bij 25-, 40- en 50-jarige ambtsjubileum en het 12,5, 25-, 40-, 50- en 60-jarige huwelijksjubileum van ouders of grootouders voor 1 dag;
- voor andere naar het oordeel van de directeur belangrijke redenen
Voor het laatste (‘belangrijke redenen’) neemt u het best contact op met de directeur. Hij kan aangeven, of verlof gegeven kan worden.
Wanneer het beroep van één de ouders het niet mogelijk maakt om in de schoolvakanties op vakantie te gaan, kan vakantieverlof worden aangevraagd. Dit geldt alleen als het nergens anders in het jaar mogelijk is, of is geweest, om minimaal twee weken op vakantie te gaan. Ook hier is het verstandig vooraf te overleggen met de directeur. Vakantieverlof is niet mogelijk direct na de zomervakantie.
Verlof wordt aangevraagd bij de directeur, wanneer de verlofperiode niet meer dan 10 (school)dagen betreft. Langer verlof dient aangevraagd te worden bij de leerplichtambtenaar. Formulieren voor verlofaanvraag zijn te verkrijgen bij de administratie (Lynn) of hier te downloaden. Na goedkeuring van het verlof noteren wij de absentie zelf in Parro. Ongeoorloofde afwezigheid zijn wij verplicht te noteren in ons administratiesysteem. Deze gegevens worden met enige regelmaat opgevraagd door de afdeling leerplicht van de gemeente.
Klachtenprocedure
Het voorkomen van gevoelens van onbehagen of klachten is de verantwoordelijkheid van ons allemaal. We hopen, dat u bij klachten, eerst in gesprek gaat met degene(n), die het betreft. Dat kan de groepsmedewerker zijn, of de IB-er, of de directeur. In de meeste gevallen zult u er samen uit kunnen komen. Lukt dat niet, dan is de directeur de volgende stap.
U kunt ook contact zoeken met onze vertrouwenspersonen, Marit en Jeroen. Zij zullen de klacht niet inhoudelijk oplossen, maar bieden wel een luisterend oor, en kunnen u adviseren, welke stappen u het best kunt nemen. Zij zijn te bereiken via m.huzen@askoscholen.nl en j.springer@askoscholen.nl
Wanneer u formeel een klacht wilt indienen, kan dat schriftelijk door de klacht te sturen naar wespennest.info@askoscholen.nl U krijgt binnen twee weken een reactie.
Wanneer u er met de school niet uit komt, kunt u zich ook tot ons bestuur, de Stichting ASKO. Hiervoor verwijzen we naar de klachtenregeling van ASKO: https://www.askoscholen.nl/klachten